Hopp til innholdet
Veltet båt ligger opp ned i vannet etter ekstremnedbør og flom
Uværet «Amy» har ført til store skader
Meld skade

Er du berørt av uværet?

Dette kan du gjøre om uværet har rammet deg eller eiendelene dine.

Mange har blitt rammet av uværet «Amy» i helgen. Om du er blant dem som har opplevd å få skader, kan du melde de til forsikringsselskapet vårt Fremtind. Det er også viktig at du gjør det du kan for å begrense skadene. Om du ikke får sjekket selv kan det være lurt å be en nabo ta en titt for deg. 

Det er veldig mange som har fått skader fra Amy og Fremtind må hjelpe dem som trenger hjelpen mest først. Derfor kan det bli noe ventetid for noen.

Utfordring med vann i kjellere

Overfylte kjellere har blitt et vanlig problem ved store nedbørsmengder. Fjern derfor verdifulle gjenstander fra kjeller og garasje om det har kommet vann inn.

Vi blir stadig overrasket over hva folk oppbevarer i kjelleren. I det minste bør du få gjenstander opp fra bakken eller i vanntette beholdere. Om det har kommet vann inn bør du lufte godt ut om været tillater det.

– Vi blir stadig overrasket over hva folk oppbevarer i kjelleren. I det minste bør du få gjenstander opp fra bakken eller i vanntette beholdere. Om det har kommet vann inn bør du lufte godt ut om været tillater det, råder Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.

Som huseier er du pliktig til å gjøre forebyggende tiltak mot skader som kan inntreffe der du bor. Etter loven er alt som er forsikret mot brann også forsikret mot naturskade, men som huseier er du nødt til å ta noen grep. Om for eksempel kjelleren din er full av vann, må du rydde unna det som er mulig slik at det ikke blir liggende i vannet lengre enn det må.

Mange har opplevd strømstans

Hvis du blir utsatt for strømbrudd er det viktig at du lar fryseren og kjøleskapet stå lukket slik at det holder på temperaturen så lenge som mulig.

Skulle du oppleve problemer eller uregelmessigheter ved det elektriske anlegget i boligen etter at strømmen kommer tilbake, må du kontakte elektriker.

– Kjenner du lukt eller ser misfarge i sikringsskapet bør du ringe elektriker med en gang, forteller Hofstad-Nielsen.

Forsikringen dekker ikke tapt husleie eller merutgifter når man ikke kan bo hjemme.

Har du opplevd strømbrudd ber vi deg kontakte kommunen din for å få hjelp derfra. Det er kun i to tilfeller forsikringen kan hjelpe:

Om strømtapet rammer et gårdsbruk med husdyrproduksjon.

Om matvarer blir ødelagt på grunn av at temperaturen stiger i kjøleskap eller fryser kan du få erstatning på innboforsikringen din.

Ble reisen din berørt av været?

Reiseforsikringen kan dekke overnatting, men også å hjelpe deg med å ta igjen den planlagte reiseruten. Sistnevnte forutsetter at transportøren ikke klarer å hente inn reiseruten innen 24 timer. Det er viktig at du tar kontakt med flyselskapet først. Reiseforsikringen kan dekke det du ikke får igjen.

Merk at det er en forutsetning at reisen er påbegynt for at du kan ha dekning. Reiseforsikring dekker ikke avbestilling som følge av en slik hendelse.

Slik begrenser du vannskader hvis du allerede er rammet

  • Vann leder strøm og kan føre til kortslutninger og/eller berøringsfare (overledning). Slå av sikringer for den etasjen som har vært oversvømt.
  • Varmtvannsbereder og elektrisk anlegg som har stått under vann, må ikke tas i bruk før utstyret er kontrollert av elektriker.
  • Det er viktig at du tar vare på ting du ønsker erstatning for. I mange tilfeller sender forsikringsselskapet en takstmann eller en samarbeidspartner for å vurdere eller utbedre skadene. Ta også bilder eller film av skadene. Disse kan brukes til å vurdere erstatningssummen.
  • God ventilasjon tørker ut vann. Åpne vinduer og dører i kjeller eller underetasje for å skape god utlufting når været tillater det.

Dokumenter skadene

Husk å ta bilder og video av skader og å ta vare på eiendeler du vil ha erstattet.

Spørsmål og svar om regn og flom

Det er veldig mange som trenger hjelp fra oss akkurat nå. Det kan derfor ta litt lenger tid enn normalt før vi får sett på saken din, men det betyr ikke at vi har glemt deg. Vi ber derfor om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi tid til å behandle flere saker – også din.
  • Flytt innbo opp fra kjelleren hvis det er mulig.
  • Hvis du har store mengder vann i boligen må du passe på å ikke pumpe ut vannet for raskt, fordi trykket utenfor huset balanserer trykket inne i huset.
  • Hvis det er mindre mengder vann, kan du rive berørte gulv. Men du bør helst rive minst mulig. Unngå å gå løs på dyre bygningsdeler som bad, for det krever en faglig vurdering.
  • Vi anbefaler at du lufter ut rommene så mye som mulig, men ikke bruk varmeovner, varmevifter, varmekabler osv. Mugg og sopp trives bedre i varme og fuktige omgivelser.
Hvis veien er stengt slik at du ikke har tilgang på boligen din, så er det kommunen som har ansvar for å hjelpe deg.
Det er stor pågang ved en slik hendelse. Vi er nødt til å prioritere de som er hardest rammet først. Vi gjør det vi kan for å hjelpe kundene våre så raskt vi kan, men akkurat nå er det vanskelig å si en eksakt tid for dette. For noen kunder kan dette ta lang tid, noe vi forstår at kan være frustrerende.

Det som er skadet som en direkte konsekvens av regnet/flommen den siste tiden, vil være dekket i henhold til din forsikringsavtale.

Det kan være noen begrensninger, men dette kan du snakke med din saksbehandler om. Det er også viktig å huske på at de fleste har en egenandel på forsikringen sin. På en naturskade er det en fast egenandel på 8000 kroner, som er felles for alle forsikringsselskapene i Norge. Denne vil gjelde selv om du i din forsikring har en lavere egenandel på andre typer skader.

Dette vil ikke ha noe å si for hva du får dekket. Ulempen er at du da får to egenandeler, mens om du hadde hatt begge forsikringer hos oss i  Fremtind hadde du kun blitt trukket for én egenandel.
Dette vil ikke ha noe å si for hva du får dekket. Ulempen er at du da får to egenandeler, mens om du hadde hatt begge forsikringer hos oss i Fremtind hadde du kun blitt trukket for én egenandel.

Du må kontakte det forsikringsselskapet der du har husforsikring, og det er de som erklærer hjemmet ditt ubeboelig.

Hvis boligen blir erklært som ubeboelig har du krav på:

a) Husleietap
Husleietap er markedsverdien for hjemmet ditt og du får utbetalingen fra husforsikringen. Husleietapet skal dekke kostnader til midlertidig bosted. Forsikringen har en egenandel som du må betale.

b) Merutgifter
Merutgifter er de kostnadene som overstiger det du får i husleietapet av din bygningsforsikring, for å betale for ett midlertidig bosted. Den dekker også andre nødvendige merutgifter som klær og lignende. Denne utbetalingen kommer fra innboforsikringen. Innboforsikringen har en egenandel som du må betale.

Forsinkelse på reise

Dersom flyet eller annen offentlig transport ikke går til planlagt tid, kan du få erstattet rimelige og nødvendige ekstrautgifter til reise og overnatting. Forsinkelsen må skyldes værforhold, teknisk feil, trafikkuhell eller annen plutselig og uforutsett hendelse som fører til ekstraordinære trafikkforhold.

Forsikringen kan dekke reiseutgifter dersom flyselskapet/transportøren ikke klarer å innhente reiseruten innen 24 timer. Forsikringen kan også dekke overnattingsutgifter dersom flyselskap/transportør ikke kan tilby transport før neste dag.

Det er viktig at du først tar kontakt med flyselskapet/transportøren. Forsikringen dekker kun det du ikke får erstattet fra flyselskapet/transportøren. Ta vare på kvitteringer på utlegg, billetter og bekreftelse på forsinket transport.

Hvis du kommer for sent til forhåndsbetalt transport, erstatter vi rimelige og nødvendige reiseutgifter for å innhente reiseruten. Det er derimot en forutsetning at du har beregnet tilstrekkelig tid fra du planlegger å ankomme avreisestedet til neste planlagte avgang. Forsinkelsen må skyldes værforhold, teknisk feil, trafikkuhell eller annen plutselig og uforutsett hendelse som fører til ekstraordinære trafikkforhold.

Hvis du mister avgangen din, må du først kontakte flyselskapet/transportøren. Dersom du eksempelvis har en gjennomgående billett med samme selskap/flyallianse, har de ansvaret for å booke deg om på neste mulige avgang eller finne en annen passende løsning. Dersom du ikke har gjennomgående billett med samme selskap, må du ordne med nye billetter og overnatting selv, og be om erstatning for utgiftene fra oss etterpå.